Find it, fix it, leave it alone!

Rugpijn tijdens de zwangerschap

Wat zijn de verschillende oorzaken?

Rugpijn is een vaak voorkomende klacht bij zwangere vrouwen. Er zijn verschillende oorzaken. De meest voorkomende oorzaak is de toenemende lordose in de lenden. Door de groeiende buik is er immers een verplaatsing van het zwaartepunt en is je houding niet meer gelinieerd. Door deze verkeerde houding gaan bepaalde spieren zich overmatig opspannen. Een andere oorzaak is het instabieler worden van het bekken ten gevolge van de hormonale veranderingen in het lichaam. Een geknelde ischias zenuw kan ook oorzaak zijn van stevige pijnen.

Rugpijn kan variëren van een zeurende, chronische of een stekende pijn. Het kan op verschillende plaatsen waargenomen worden ter hoogte van de rug. Combinaties met uitstralingspijn naar de billen, de benen, de lies of de schaamstreek zijn mogelijk. Rugpijn is vaak het ergst bij vermoeidheid en is het meest herkenbaar bij het starten van een beweging.

De strategie van osteopathie

De osteopaat helpt de hormonale balans terug in evenwicht te brengen waardoor de vitaliteit van moeder en kind verbeterd wordt. Er wordt ook gewerkt op het ontspannen van de spieren in de rug en het opheffen van blokkades in het bekken. Dit om het zelf beschermend mechanisme van het lichaam te stimuleren.